Bekendmaking voor verkeersbesluit in Drimmelen
Geplaatst op Lokaalnieuwsdrimmelen.nl op: 09-02-2025
verkeersbesluit Bekendmakingen
Twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in te richten op de parkeervakken in de Olmhof (nabij Olmhof 2) in Lage Zwaluwe, door het plaatsen van bord E4 van Bijlage 1 van het RVV 1990 in combinatie met een onderbord met de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische voertuigen’ en een pijl richting het gereserveerde vak. In beginsel wordt er één parkeerplek ingericht en bij veel gebruik(ers) wordt de tweede parkeerplaats ook ingericht voor het opladen van elektrische voertuigen. Wettelijk kader Op basis van artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) moeten verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap. Op basis van artikel 15 van de WVW 1994 geschiedt het plaatsen van de in artikel 12 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens door het nemen van een verkeersbesluit. Op basis van artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) moet het instellen van een parkeerverbod geschieden door het nemen van een verkeersbesluit. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gevoerd met een gemachtigde van de korpschef van de politie van district Zeeland-West Brabant. Overwegend dat: dit een nieuwbouw wijk is; de gemeente Drimmelen de voordelen van elektrisch rijden inziet en het elektrisch rijden wil bevorderen; belangrijke voordelen van elektrische auto’s zijn dat ze geen CO2 en fijnstof uitstoten en daarmee minder belastend zijn voor het milieu; elektrische voertuigen stiller zijn en minder stank veroorzaken dan conventionele voertuigen; de gemeente Drimmelen het belangrijk vindt autogebruikers te stimuleren om te kiezen voor elektrisch rijden; de gemeente, gelet op de bovenstaande argumenten, hier medewerking aan wil verlenen; met deze gereserveerde parkeerplaatsen gebruikers van elektrische voertuigen meer zekerheid wordt geboden ten aanzien van het tijdig kunnen opladen van hun voertuig; het reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994: - het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu bedoeld in de Wet milieubeheer; - het bevorderen van doelmatig of zuinig energieverbruik; de laadpalen ambassadeurs zijn voor het elektrisch rijden. De paal staat bij een (sociaal) veilige parkeerplek; de laadpaal volledig op grond in eigendom van de gemeente staat; de laadpaal vanaf 2 parkeervakken bereikbaar is (de laadpaal dient tussen 2 parkeervakken in te worden geplaatst); overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde korpschef van de politie; niet is gebleken dat door het nemen van het verkeersbesluit voor het reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in de Olmhof belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, dan wel een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat; Dat de provincie Noord-Brabant en Limburg elektrisch rijden willen bevorderen en samen de NAL regio Zuid vormen. Dat de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Drimmelen een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor “plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur”. Dat de gemeente via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten. Dat de gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van een verkeersbesluit. Bij de laadpaal reserveren we twee parkeervakken. In beginsel wordt er één parkeerplaats ingericht en bij veelgebruik wordt de tweede parkeerplaats ook ingericht voor het opladen van elektrische auto’s. Er blijven voldoende reguliere parkeerplaatsen in de omgeving over om de parkeervraag op te vangen. De parkeerplaats is voorts voor eenieder met een elektrisch voertuig toegankelijk. Er kan geen exclusief gebruiksrecht voor de aanvrager aan worden ontleend. De parkeerplaats is aldus ook niet te gebruiken voor een ander doel dan voor het opladen van elektrische voertuigen. Het treffen van een verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. De in dit besluit genoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan. De onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen liggen binnen de bebouwde kom van de kern Lage Zwaluwe en zijn in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Drimmelen. Made, 11-12-2024 Namens het college van burgemeester en wethouders van Drimmelen, Antoine Jansen Manager Openbare Werken
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Drimmelen. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Drimmelen volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsdrimmelen.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Drimmelen.
© LokaalnieuwsDrimmelen.nl
Laatste berichten